Interim management

Interim management is een vak geworden. Gedurende de loop van de laatste twee decennia is het uitgebreid tot een erkend en gewaardeerd managementinstrument voor het ( top) management van organisaties, met name in situaties van crisis, overbrugging en structurele veranderingen.

De redenen om interim managers aan te trekken, variëren nogal. Enkele voorbeelden zijn:

  • Overbruggen van de (tijdelijke) afwezigheid van een werknemer (bijvoorbeeld door (zwangerschaps)verlof, ziekte, non-actiefstelling, promotie of ontslag)
  • Tijdelijk vergroten van de arbeidsproductiviteit door een toenemende vraag
  • Ondersteunen bij tijdelijke projecten die parallel lopen aan de overige bedrijfsprocessen
  • Uitvoeren van ingrijpende veranderingsprocessen en/of impopulaire maatregelen
  • Vergroten van de kennis en/of ervaring binnen een organisatie

Het inhuren van een interim-manager kan de nodige voordelen opleveren voor een organisatie, zoals:

  • Snelle beschikbaarheid en eenvoudige beëindiging van het tijdelijke dienstverband (zonder hoge kosten of andere barrières)
  • Lagere verbondenheid aan de organisatie(geschiedenis), waardoor het makkelijker is om impopulaire beslissingen te nemen
  • Objectieve blik, zonder vooroordelen of dogma’s
  • Uitgebreide ervaring binnen een specifiek werkgebied

Het inhuren van een interim-manager brengt ook de nodige nadelen met zich mee, waaronder:

  • Gebrek aan kennis over specifieke details in de onderneming aan de start van een project
  • Gevaar van focus op korte(re) termijnbelangen
  • Hogere kosten in vergelijking met reguliere vaste werknemers
  • Verlies aan kennis en ervaring na afloop van het tijdelijk dienstverband

Jan Winters is een ervaren en bevlogen interim-manager die de taal van het onderwijs kent en spreekt en gepokt en gemazeld is in de praktijk.
Jan heeft een passie voor onderwijs en schrikt niet terug voor complexe opdrachten.

Belangrijke eigenschappen van Jan zijn:

  • Duidelijk in de communicatie
  • Kan problemen helder analyseren
  • Kan goed luisteren naar anderen
  • Gevoel voor organisatiestructuur en (ongeschreven) regels
  • Betrouwbaar en integer handelen
  • Beschikt over een duidelijke visie op onderwijs en leiderschap